Bahasa Pemujukan merupakan retorik pengaruhan. Hal in demikian kerana penulis atau penutur berusaha untuk mengubah dan mempengaruhi pemikiran, keyakinan dan pandangan pembaca atau pendengar.
Bagi mempengaruhi khalayak, bahasa pemujukan mementingkan kehalusan berbahasa dengan menyelitkan unsur-unsur psikologi serta perbandingan kebaikan dengan keburukan. Hal ini bertujuan untuk mengubah persepsi khalayak seterusnya membeli barangan yang dipromosikan.
Selain itu, bahasa pemujukan biasanya diringkas bagi mempengaruhi khalayak. Contohnya,
Berdasar gambar diatas, jualan gudang merupakan bahasa pemujukan yang mana merujuk kepada jualan dilakukan dengan harga yang murah kerana barang yang akan dijual akan dibawa terus dari gudang.
Selain itu, terdapat juga artikal yang diedarkan kepada khalayak untuk menarik minat pelanggan bagi barang yang dijual. Antara bahasa pemujukan yang biasa digunakan dalam artikal tersebut ialah :
Jualan gudang kembali. Pelbagai jenis barangan dijual pada harga borong. Diskaun
diberikan kepada mereka yang membeli barangan dengan pembelian yang melebihi
RM100. Dapatkan barangan tersebut sementara stok masih ada.
Sesungguhnya, BAHASA JIWA BANGSA
p/s: meh beli meh.. muroh doh mok cik bagi ning. kalu dok beli, deme memang rugi r.. hehehehehe
No comments:
Post a Comment