Monday 16 April 2012

Uuiiihhh... Kasarnya bahasa saudara

Situasi ini berlaku pada cuti pertengahan semester yang lalu di kampung halaman saya. Saya menemani kakak saya untuk pergi menjelaskan bil elektrik di pejabat pos yang terletak di bandar.

Memandangkan orang terlalu ramai di dalam pejabat pos, saya pun keluar. Saya pun duduk di kerusi yang disediakan di luar pejabat pos berkenaan sementara menunggu kakak menjelaskan bil elektrik.

Beberapa ketika kemudian datang seorang lelaki lalu duduk di kerusi kosong sebelah saya, dia tersenyum kepada saya dan saya membalasnya.

Tidak lama kemudian, telefon bimbit lelaki tersebut berbunyi. Lantas dia menjawabnya.
Pada mulanya dia berbual dengan bahasa yang elok sahaja. Siap dengan senyum-senyum lagi. Mesti tengah berbual dengan teman wanitanya, saya mengagaknya.

Tetapi, dengan tiba-tiba lelaki itu memaki hamun orang yang menelefonnya itu dengan suara yang tinggi. Terkejut saya dibuatnya. Bahasanya, Ya Allah, kasarnya.

Uuuiihhhhh!!!!!!! Kasarnya bahasa dia ini. Harap muka saja lawa. Tetapi, tiada budi bahasa langsung.

Inilah antara isi kandungan percakapan lelaki itu yang saya ingat:
“Eh, betina. Mung dengor sini molek-molek. Mulai hari ning, jang ning, minik ning dang saat ning, kite tak dok hubungang nape-nape doh. Aku ingat mung nie jenih hok setia. Abih duit aku mung kebas, mung gie ikut jantang lain pulok. Memang mung ning jenis betina hok dok tahu malu. Bengong.”
Dialek Terengganu
Bahasa Melayu
Mung
Kamu
Ning/nie
Ini
Jang
Jam
Minik
Minit
Dang
Dan
Tak dok
Tiada
Hubungang
Hubungan
Nape-nape
Apa-apa
Jenih
Jenis
Hok
Yang
Abih
Habis
Gie
Pergi
Jantang
Jantan
Dok
Tidak

Saya memandang lama lelaki itu, merah padam muka dia. Mungkin dia terlampau marah. Berasa diperhatikan, dia menoleh ke arah saya.  Dia tersenyum. Mungkin dia ingin menutup rasa malunya. Saya pun membalasnya.

“Maaf, saya teremosi sikit tadi,” kata lelaki itu.

“Tiada apa-apa,” kataku. “Tapi, kalau kita marah macam mana sekalipun, jagalah bahasa kita. Janganlah kasar sangat. Ingat, bahasa lambang keperibadian kita,” aku memberi sedikit tazkirah kepadanya.

“Oh, terima kasih atas tegurannya. Saya pergi dulu.”

Bahasa kasar : - bahasa yang digunakan oleh penutur yang tidak mementingkan   
                        amalan sopan santun ketika berkomunikasi. Kata-kata yang
                        digunakan sangat kasar yang boleh menyinggung perasaan orang   
                        yang terlibat.
                      - penggunaan bahasa kasar selalu dikaitkan dengan bahasa yang
                        digunakan oleh golongan yang tidak mempunyai latar belakang
                        pendidikan dan bermoral rendah dan tidak tahu berbahasa.

Bahasa Kasar Biasa
Bahasa Kasar Kesat
- dikaitkan dengan penggunaan bentuk bahasa yang tidak sesuai dengan tempat dan konteks sehingga menyentuh perasaan pihak yang terlibat.
- bentuk bahasa yangg digunakan dalam pelbagai masa seperti seorang penutur yang sedang marah dan bahasa kesat digunakan untuk memaki hamun. Mengutuk, mencarut dan sebagainya.

 Sesungguhnya, BAHASA JIWA BANGSA

p/s: kalau muka lawa tapi tidak berbudi bahasa, tak guna jugak. kan kan kan

No comments:

Post a Comment