Friday 27 April 2012

Insya-Allah versi Melayu

Ada sesiapa yang kenal dengan Maher Zain? Tipulah kalau ada yang tidak kenal dengan orang bernama Maher Zain. Saya sangat minat dengan Maher Zain. Eh, silap. Saya minat lagu dia Maher Zain, bukan Maher Zain. Jangan salah sangka ya.


Maher Zain berasal dari Lubnan. Kehidupannya suatu ketika dahulu sudah jauh terpesong dari ajaran Islam. Namun, setelah mendapat hidayah daripada Allah, dia kembali ke pangkal jalan. Eh, kejap. Kenapa tiba-tiba saya cerita pasal latar belakang Maher Zain pula. Maaf, saya sudah terpesong dari niat asal saya.


Sebenarnya, entry kali ini saya ingin menyatakan kekaguman saya kepada Maher Zain. Kenapa? Kerana, dia sanggup mempelajari serba sedikit tentang Bahasa Melayu apabila orang Melayu sangat meminati lagu-lagunya terutama lagu Insya-Allah. 


Jom, kita hanyati lagu Insya-Allah dalam versi bahasa Inggeris dahulu.




Sedapkan lagu Maher Zain ini. Banyak mesej yang ingin disampaikan dalam lagu ini. Maher Zain menjadi terkenal dengan lagu-lagu yang berunsurkan ketuhanan. 


Sambutan yang sangat menggalakkan daripada penduduk Malaysia telah mendorong Maher Zain untuk mempelajari serba sedikit tentang bahasa Melayu. Sekarang, dia sudah boleh bertutur dalam bahasa Melayu walaupun hanya sedikit. Sebagai penghormatan kepada orang Melayu, Maher Zain telah menyanyikan lagu Insya-Allah dalam versi bahasa Melayu. Hebatkan Maher Zain ini.


Jom, kita dengar lagu Insya-Allah dalam versi bahasa Melayu pula..


Hah??? macam mana? sedapkan lagu ini? Walaupun sudah ditukar bahasanya, lagu ini masih lagi sedap untuk didengar malah kita sebagai orang Melayu semakin faham dengan kandungan lagu tersebut.


Orang luar pun sanggup untuk mempelajari dan berminat untuk bertutur dalam bahasa Melayu. Inikan kita pula yang sudah sememangnya orang Melayu. Kebanyakan orang Melayu sekarang lebih berminat untuk bertutur dalam bahasa Inggeris. Baru nampak international katanya. Tidak usah, hendak dibanggakan sangatlah dengan bahasa penjajah itu. Bukan bahasa tersebut tidak penting. Memang tidak dapat hendak dinafikan lagi bahawa bahasa Inggeris adalah sangat penting kerana bahasa tersebut telah menjadi bahasa perhubungan internasional. Tetapi, jangan asyik hendak mengejar mempelajari bahasa asing, bahasa sendiri tunggang-langgang. Bak kata pepatah yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. 


Jadikan Maher Zain ini sebagai contohnya. Akhir kata, tepuk dada, tanya selera....


Sesungguhnya, BAHASA JIWA BANGSA


p/s: teringin nak jumpa maher zain secara langsung. :)

No comments:

Post a Comment