Tuesday 17 April 2012

Eh, mung ning... Bukan bahang tu....



Peristiwa ini berlaku juga pada cuti pertengahan semester yang lalu. Saya dan sepupu saya, Nurin pergi ke Pasar Kedai Payang untuk membeli barang-barang untuk dibawa pulang ke kolej kediaman nanti. Nurin berasal dari Kuala Lumpur. Dia mengikut saya pulang ke kampung untuk bercuti.

Dalam perjalanan pulang dari Pasar Kedai Payang, saya dan Nurin melihat satu pergaduhan yang melibatkan sekumpulan budak sekolah yang sedang memukul seorang budak lelaki yang juga pelajar sekolah berdasarkan pakaian seragam sekolah mereka.

Setiba di rumah, aku menceritakan peristiwa tersebut kepada ayahku.

Saya   : Ayoh, tadi Acik napok ada budok koloh kene bahang.
Ayah  : Iye? Kat mane Acik napok tu?
Saya   : Kat tepi jalang mase kami dalang pejalanang nok balik  
              ghumoh. Siang ke budok tu. Terok gok ye kene bahang. Abih
             berdaroh muke ye.
Nurin : Acik tipu, Ayah Teh Rashid.
Saya   : Bila mase pulok aku nipu. Betullah. Mung kang tengok jugok.
Nurin : Budak tu kena pukullah. Bukan kena baham. Lagipun yang
             pukul tu kan manusia. Bukan harimau nak baham-baham ni.
Saya  : Eh, mung ning. Bukan baham tu. Ni bahang.
Ayah  : Nurin, bahang yang dimaksudkan oleh Acik tu, pukul. Orang
           Terengganu sebutnya bahang.
Nurin : Ooo... Macam tu, ya. Nurin ingatkan bahang yang disebut oleh
           Acik tadi baham. Sebab orang Terengganukan suka tambah
           ‘ng’ dihujung perkataan.
Saya  : Erk eleh, ye ning. Wak suspeng je.

Kesimpulannya, jika seseorang itu tidak memahami maksud sesuatu dialek, akan mengganggu proses komunikasi daripada terus berlaku.

Senarai terjemahan dialek Terengganu yang digunakan:
Dialek Terengganu
Bahasa Melayu Baku
Napok
Nampak
Budok
Budak
Kene
Kena
Bahang
Pukul
Jalang
Jalan
Pejalanang
Perjalanan
Nok
Hendak, nak
Ghumoh
Rumah
Siang
Kesian
Gok
Juga
Ye
Dia
Abih
Habis
Nipu
Tipu
Mung
Kamu
kang
Kan
Jugok
Juga
Ning
Ini
Suspeng
Suspen

  Sesungguhnya, BAHASA JIWA BANGSA

p/s: berat nangnang budok-budok zamang lening... hehehe

No comments:

Post a Comment