Friday 23 March 2012

Peribahasa Lambang Kesantunan Orang Melayu Berbahasa

Masyarakat Melayu Tradisional suatu ketika dahulu amat mementingkan penggunaan peribahasa dalam percakapan seharian. Hal ini demikian kerana pada mereka peribahasa merupakan bahasa yang halus serta indah digunakan. Selain itu, peribahasa juga melambangkan yang bahasa Melayu adalah bahasa yang sarat dengan kata kiasan tetapi pada masa yang sama peribahasa turut menitikberatkan kesantunannya ketika dituturkan.


Salah satu fungsi penggunaan peribahasa adalah menyindir atau menegur tingkahlaku seseorang tanpa menyinggung perasaan orang yang ditegur itu. Bahasa indah yang digunakan dalam peribahasa tersebut boleh mendamaikan perasaan seseorang itu dan menerima teguran dengan hati yang lapang tanpa ada perasaan marah. Inilah kesopanan masyarakat Melayu tradisional dalam berbahasa. 


Antara peribahasa yang digunakan untuk menyindir atau menegur seseorang dengan cara yang halus:



PERIBAHASA
MAKSUD
Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah ditepi pantai.
Secara tersiratnya, peribahasa ini mengandungi kata-kata sindiran yang membawa maksud member perangsang kepada orang yang lemah untuk melakukan sesuatu yang tidak biasa dilakukanya.
Sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa
Mempunyai kata sindiran yang bertujuan untuk member peringatan kepada seseorang agar berhati-hati semasa bercakap agar tidak mengundang padah.

Sesungguhnya, BAHASA JIWA BANGSA

                                                      *********************

p/s: cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar. apa maksud eh??? masa siang kita kena pandang aja,  tak leh dengar eh? macam tu ker? kompius.....







No comments:

Post a Comment