Thursday 15 March 2012

Media Merosakkan Lagi Bahasa?????

Bahasa Melayu boleh berkembangan dengan pesatnya jika semua pihak memainkan peranan masing-masing dengan benar. Contohnya, pihak kerajaan telah menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di semua sekolah serta institusi pengajian tinggi. Melalui cara ini, semua orang akan berkomunikasi dengan menggunakan bahasa Melayu disamping menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. 


     Akan tetapi, masih terdapat segelintir pihak yang membuat endah tidak endah dalam unsaha memartabatkan bahasa Melayu. Contohnya pihak media kahususnya media hiburan. Semakin banyak lagu-lagu yang dihasilkan mengalami kecelaruan bahasa. 


     Dahulu lagu ini. Seksis dendangan Anita Sarawak.


     Sekarang, pedatang baru dalam industri nyanyian negara, Awi Rafael.


     Apa yang sudah terjadi. Tidak sedapkah lagu jika menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya? Pada saya, lebih baik jika sesebuah lagu itu menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya daripada dicampuradukkan dengan bahasa asing. 


    Bukalah mata wahai pihak media. Sesungguhnya, pihak media lebih dekat dengan masyarakat kerana setiap hari masyarakat akan menggunakan bahan media untuk mendapatkan pelbagai maklmat atau hiburan.


Jika masalah ini tidak dibendung, tidak mustahil bahasa Melayu akan mengalami kecelaruan identitinya.



Sesungguhnya, BAHASA JIWA BANGSA


p/s: hanya lagu nasyid yang tidak dapat mempunyai pengarauh bahasa asing dalam liriknya.

No comments:

Post a Comment