Tuesday 13 March 2012

Kesenian Bahasa dalam Sajak

Hari ini, saya tidak kelas. Sepatutnya ada, tapi pensyarah tiada kerna beliau pergi mengerjakan umrah. Tiada apa yang dilakukan di bilik, saya pun menyelongkar kotak buku. Saya pun terjumpa buku yang mengandungi sajak yang ditulis oleh penulis yang sangat terkenal. Melihat bahasa dalam sajak tersebut, saya terpanggil untuk mengungkapkan maksud sebenar bahasa yang digunakan dalam sajak tersebut.


   Sebelum itu, apa itu sajak???


   Sajak merupakan salah satu genre karya sastera. Sajak merupakan lukisan imaginasi yang terbentuk daripada susunan kata yang digubah dalam bahasa yang indah. sebagai karya estetika, sajak merupakan karya seni yang memiliki imej keindahan yang mampu memukau jiwa apabila kena dengan gaya gubahannya, termasuklah panduan harmonis seni bahasanya. 


   Bahasa dan sastera sememangnya tidak dapat dipisahkan. Hal ini kerana sesuatu karya sastera "mati" atau dengan kata lain tidak akan hidup tanpa adanya bahasa. Bahasa sastera perlulah berseni bagi meningkatkan mutu sesebuah karya sastera itu. 


   Seorang pendapat tokoh, Sidi Gazalba menyatakan bahawa seni itu indah dan indah itu baik. Jelasnya, seni berbahasa merujuk kepada seni penulisan terutama dalam membentuk kerangka gagasan keilmuan. Karya penulisan yang berseni akan dipandang tinggi oleh masyarakat berbanding dengan tulasan yang menggunakan bahasa yang biasa-biasa.


   Bukan semua orang mampu untuk mengungkapkan keindahan sesebuah sajak. Hal ini demikian kerana mereka yang mengerti sahaja yang boleh mengapresiasi eni berbahasa dalam sesebuah sajak. Gaya bahasa yang digunakan dalam yang menyebabkan karya sajak itu menjadi indah.

   Antara gaya bahasa yang terdapat dalam sajak Keindahan Yang Hilang nukilan Shamsuddin Jaafar ialah:

    1. Personifikasi
       - gaya bahasa perbandingan yang memberikan sifat orang kepada benda bukan hidup. Kesannya untuk 
         memberikan kesan keindahan kepada kata dalam menggerakkan imaginasi pembaca.
             contohnya:  kali tenang tiba-tiba menjadi bengis

    2. Metafora
      - gaya bahasa kiasan yang menyatakan sesuatu dengan menyebut sesuatu yang lain. Biasanya terdiri 
        daripada dua kata yang satunya bersifat abstrak dan satu lagi bersifat konkrit.
             contohnya:  menara kasih

    3. Hiperbola
      - gaya bahasa perbandingan yang memberikan gambaran berlebih-lebihan kepada sesuatu benda dan 
        keadaan. Kesannya untuk menjadikan sajak itu lebih memukau dalam penghayatan yang bersungguh-
        sungguh.
             contohnya: undan patah sayap gugur bulunya bertaburan

    4. Responsi
      - kesannya untuk menimbulkan ketegasan dan membina keindahan pada sajak terutama dalam 
        penyebutan frasa dibaca secara berulang.
            contohnya:  bulan kini bukan lagi menara kasih jernih
                              bintang-bintang bukan lagi saksi sumpah kekasih

   Sebenarnya banyak lagi gaya bahasa-gaya bahasa yang terdapat dalam sesebuah sajak seperti aliterasi, asonansi, diksi, sinkof dan sebagainya.

   Kelainan bahasa inilah yang membezakan sajak dengan genre sastera yang lain kerana karya sajak bersifat konservatif dan intensif. Pengarang tidak boleh menjelaskan isi sajaknya secara terang-terangan kerana bahasa sajak ialah bahaa implisit. Segala yang ingin diungkapkannya harus terselindung kerana seni bahasa sajak itu sangat imaginatif.

   Sekian saja entry saya kali ini. Panjang? hehehe... Tak mengapalah. Yang penting kita dapat kongsi intipatinya bersama-sama. Insyaallah.

Sesungguhnya, BAHASA JIWA BANGSA


p/s: dari dulu sampai sekarang, saya tak pernah berjaya untuk mengungkapkan keindahan sesebuah sajak.   
      Kenapa? sebab, saya bukan orang seni. Ye ke???? hhehehehe

No comments:

Post a Comment