Friday, 30 March 2012

Laras Bahasa


- Laras bahasa ialah cara atau gaya penggunaan sesuatu bahasa mengikut situasi bahasa itu digunakan serta bidang yang di perkatakan.
- Seseorang pengguna bahasa bahasa juga akan menggunakan bentuk bahasa yang sesuai dengan bidang yang diperkatakan. Contohnya, seseorang ingin memperkatakan tentang bidang ekonomi, kosa kata atau ungkapan yang akan digunakan mestilah berkaitan dengan bidang ekonomi seperti inflasi, penawaran, unjuran, para pelabur dan sebagainya.
- Dalam penggunaan bahasa, variasi bahasa pilihan yang sesuai dengan bidang dan situasi bahasa dikenal sebagai laras bahasa. Pengetahuan tentang laras bahasa amat penting kerana seseorang pengguna bahasa yang cekap akan memilih laras bahasa yang sesuai dengan situasi tertentu. Penggunaan laras bahasa yang salah menggambarkan ketidaksempurnaan penguasaan bahasa seseorang.
- Nik Safiah Karim menyatakan bahawa penggunaan laras bahasa berlainan ditentukan oleh dua faktor utama iaitu:
1.       1. Ciri keperihalan sesuatu peristiwa bahasa, terbahagi kepada dua iaitu:
·         Situasi luaran – latar belakang sosial dan kebudayaan pengguna sesuatu bahasa. Contohnya, bahasa klasik dikaitkan dengan suasana di istana
·  Situasi persekitaran – melibatkan aspek-aspek yang terlibat secara langsung dalam penggunaan bahasa. Antaranya ialah:
o   Cara penyampaian – lisan atau tulisan
o   Bahan yang diperkatakan – isi kandungan sesuatu bidang yang diperkatakan
o   Hubungan sosial dan peribadi antara pengguna bahasa – hubungan penghasil wacana dengan penerima wacana
o   Fungsi sosial perlakuan bahasa – penggunaan bahasa yang menghasilkan maksud atau perasaan
2.       2. Ciri linguistik – membezakan laras-laras bahasa dengan tinjauan daripada segi aspek bunyi, kosa kata, frasa dan ayat.

Antara laras bahasa yang terdapat dalam bahasa Melayu ialah :
v  Laras bahasa biasa
v  Laras bahasa sains
v  Laras bahasa ekonomi
v  Laras bahasa undang-undang
v  Laras bahasa agama
v  Laras bahasa sukan
v  Laras bahasa sastera (kreatif)
v  Laras bahasa perniagaan/iklan
v  Laras bahasa akademik
v  Laras bahasa media massa

Sesungguhnya, BAHASA JIWA BANGSA...


                                       **********************



   






No comments:

Post a Comment