Wednesday 14 March 2012

"Iye ke??? Aku ingatkan......"

Setelah usai kelas Manderin petang tadi, aku dan sahabat, Iman pergi ke perpustakaan Tuanku Bainun untuk meminjam buku. Selesai meminjam beberapa buah buku, kami pergi membeli minuman di kafeteria perpustakaan lalu duduk di sebuah meja yang terletak diruang legar perpustakaan tersebut. Sambil menikmati minuman, kami berbual-bual.


          Aku  : Iman, mung ada tengok citer Vanilla Coklat semalam?
          Iman : Tak.
          Aku  : Bakpe? Best giler citer tu. Rugi mung tak tengok.
          Iman : Aku nak tengok macam mana, internet bilik aku lembab macam apa ntah.
          Aku  : Kesian kat mung kan. hehehehe.. Eh, tapi aku download citer tu. Mung nak?
          Iman : Nak lah. Bagus betul lah kau nie kan. hehhehe... Bila nak bagi?
          Aku  : Lalu r. Buka laptop mung.
          Iman : Beb, kita kat sini dua orang aja kan. kau suruh siapa pula yang lalu ni?
          Aku  : Hah? Menda yang mung ngarut ning. Bila masa pula aku suruh orang lalu?
          Iman : Tadi. Kau cakap macam ni, lalu lah.
          Aku  : Oooo... Maksud aku, lalu tu, sekarang.
          Iman : Iye ke??? Aku ingatkan kau suruh siapa-siapa lalu dekat sini tadi.


Iman berasal dari Kuala Lumpur manakala saya pula berasal dari Terengganu. Orang yang berasal dari Kuala Lumpur bertutur menggunakan bahasa Melayu baku. Iman menganggap makna perkataan lalu yang saya ucapkan itu ialah perbuatan berjalan atau melalui. Sedangkan perkataan lalu yang saya ucapkan itu membawa makna sekarang. Lalu dalam Dialek Terengganu membawa maksud sekarang. Ada juga masyarakat Terengganu menggunakan perkataan selalu untuk merujuk kepada waktu sekarang.



Ternyata orang yang tidak memahami sesuatu dialek akan mengalami gangguan makna sesuatu perkataan apabila berkomunikasi dengan seseorang yang menggunakan dialek tersebut. 




p/s: sampai sekarang aku tak boleh nak paham dialek Serawak....






No comments:

Post a Comment